Westfjorden, Latrabjarg en Snaefelsnes - Reisverslag uit Kolbeinsstaðir, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu Westfjorden, Latrabjarg en Snaefelsnes - Reisverslag uit Kolbeinsstaðir, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu

Westfjorden, Latrabjarg en Snaefelsnes

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela en Martin

05 Juni 2022 | IJsland, Kolbeinsstaðir

Na een mistige dag zijn we doorgereden de Westfjorden in. Toen we de eerste berg over waren klaarde de lucht, werd het zonnig en blauw. Wat een prachtige rit[e-1f60d]. Zoals het landschap elke keer weer anders is......ook nu weer! Veel ruigte, watervallen, sneeuw en mooie uitzichten...... geweldig! We slapen op de camping in Bolungarvik, het noord-westelijke puntje waar je kan komen (het bovenste eiland is alleen natuur en geen wegen). We gaan nog even een weggetje in om naar het uiterste puntje aan zee te rijden, maar deze onverharde weg wordt zó slecht, smal en steil naar beneden dat we toch maar omkeren. Wel waanzinnig om tussen 4 meter hoge sneeuwwanden te rijden!

De volgende dag gaan we zuidelijker op de Westfjorden. Eerst komen we langs de mooiste waterval van IJsland de Dynjandi waterval. We rijden veel onverhard en alles in de Smallander rammelt en kraakt als we over deze zeer slechte wegen rijden, maar het blijft allemaal heel[e-1f605].

Als we bij de camping in Flokalundur aankomen gaan we eerst nog een wandeling lopen. We lopen langs een meertje en steken verschillende kleine waterval stroompjes over. Dan omhoog en bovenlangs terug. Daar steken we veel sneeuw gletsjers over. Altijd goed opletten waar je loopt, want de watervalletjes ontstaan ónder de sneeuw!

Vrijdag zijn we vroeg opgestaan om naar het meest westelijke puntje van IJsland (en daarmee ook van Europa) Latrabjarg te rijden. Het is 90 km en we rijden er 2 uur over. Ongeveer de helft van de rit is weer onverhard en wordt steeds slechter. Maar zéker de moeite waard. Hier heb je veel kliffen aan de kust waar vogels broeden. De puffins zijn erg fotogeniek en lijken wel te poseren. Ze zijn gewoon heel nieuwsgierig. Als je over de rand kijkt en je blijft even zitten, komen ze vanzelf uit hun holletje om te kijken wat er gebeurd. Verder veel Alken, zeekoeten, Noorse stormvogels en drieteenmeeuwen. Als wij langs de kliffen lopen is het droog en half zonnig. Toen we weer terug bij de Smallander waren begon het te spetteren. Goed gepland dus[e-1f970].

Dat hele slechte onverharde stuk weer terug en naar de volgende camping in Reykholar. Hier blijven we in de bus, heel koud en erg harde wind. Erg guur.

Daar is de volgende ochtend niets meer van te merken. We lopen een kleine ronde vanaf de camping langs pruttelpotjes en zien ook hier bij het water weer veel mooie vogelsoorten zoals roodkeelduikers die aan het baltsen zijn.

Door naar Laugar om een wandeling te lopen. Deze is slecht gemarkeerd en we lopen steil de berg op zonder pad. Uiteindelijk boven hebben we een prachtig uitzicht over Snaefelsnes en het fjord. Er staat hier wel een ijzig koude wind, maar de lucht trekt weer open. De weg terug naar beneden is ook weer een beproeving. Het pad is bijna niet zichtbaar en het is heel steil over losse stenige ondergrond. Als we weer beneden zijn nemen we nog even een bad in een natuurlijke hottubs van ongeveer 40c°. Wat een kadootje is dat, zeker als ook de zon nog gaat schijnen [e-2600]️.

We rijden door naar de camping in Gundarfjordur op Snaefelsnes. Het is druk op de camping. Veel IJslanders die het Pinksterweekend vieren. Natuurlijk is er voor de Smallander nog een mooie plek vrij. Het is knalblauwe lucht en zonnig, maar er staat een zacht koud briesje. Jaja, eindelijk kunnen we het zelfgemaakte windscherm opzetten. Het is met veel 'glas' dus zitten we heerlijk in de zon uit de wind [e-1f970]. Als enige zitten we om 21.30 nog buiten.

Dit is de eerste keer dat de zon nog tot laat zo uitbundig schijnt. Volgens overzicht gaat de zon om 00.30 onder en komt om 02.30 weer op.

Vanmorgen scheen die ook al vroeg naar binnen. Nu de camping nog in volle rust is heb ik mijn moment op de yogamat weer even gepakt. Als we later zitten te ontbijten neemt de wind toe en wordt het kouder. Dat moment was mij dus weer gegund.

Vandaag zijn heel Snaefelsnes langs de randen van het eiland uitgereden. Mooie plekjes en een wandeling bij Arnarstapi waar ook weer vogelrotsen zijn en veel lava formaties in het water en op de kant. Het blijft heel fascinerend.

Het is een bewolkte dag, maar nu ik dit schrijf trekt het weer open en schijnt de zon. Alles is aan verandering onderhevig.

We zitten nu ongeveer op de helft van ons verblijf in IJsland. Wat vooral opvalt is dat alles héél goed georganiseerd is (soms iets té) vooral op 'touristische' plekken. Alles met touw afgezet waar je mag lopen (en waar dus niet). In de Westfjorden is dat wat minder. Overal staan toiletten. We dachten dat hier bijna geen bomen groeien, maar toch zien we veel berken en naaldbomen maar ook veel struiken. Ook het weer was moeilijk in te schatten en de regen valt (tot nu toe) erg mee evenals de wind. Wel is het een stuk kouder dan gedacht, maar daar kunnen we ons goed op kleden. Ook zo'n dingetje om te weten: als je gaat tanken kan je bij een N1 alleen met creditcard betalen (waar je dan weer €4,50 per transactie extra voor betaald) andere kan je wel gewoon pinnen en vandaag kwamen we erachter dat om 17.30 de prijzen zakken (toen we dus net volgetankt waren[e-1f60f]). De brandstofprijzen blijven wel schrikbarend hoog, maar dat is over in Europa op het moment. In de supermarkt kan je écht alles kopen, dus eigenlijk is het niet zo belangrijk wat je zelf meeneemt.

Het bevalt hier écht super goed en ík wil zeker nog wel een keer terug (ooit). Als je erover nadenkt of je ook een keer naar IJsland wil.... zéker doen[e-1f603].

Morgen staat er weer flinke wandeling op het programma en het lijkt een zonnige dag te worden.

• 07 Juni 2022 - 16:07

Connie :

Mooi foto's...groetjes connie

• 07 Juni 2022 - 18:49

Anna:

Weer een mooi verslag en boffen met het weer zeg