Faeröer eilanden - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu Faeröer eilanden - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu

Faeröer eilanden

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela en Martin

19 Juni 2022 | IJsland, Egilsstaðir

Vrijdagnacht/ochtend om 3.00 precies rijden we van de boot af.

De bootreis op zich was weer oké. We hadden allebei iets meer last van de deining dan op de heenreis, dus wel een pilletje ingenomen. Nog wat bij gepraat en ervaringen gedeeld met andere mensen die we herkende van de heenreis. We moesten een uur voor aankomst onze kamer al verlaten, dus waren bijtijds gaan slapen om tòch wat uurtjes te kunnen maken.

Bij aankomst in Torsvavn zijn we gelijk naar een parkeerplaats gereden die we tijdens de heenreis al hadden ontdekt. Het is een kleine parking bij een natuurgebied en waterval. Hier heb ik om 3.15 het bed weer klaar liggen en slapen we nog een paar uurtjes. Officieel mag je op de Faeröer niet 'wild camperen' maar voor die paar uurtjes gaan we ook niet op de camping staan[e-1f92d].

Als we sochtends weer wakker worden regent het. Het blijft regenen en niet te zuinig ook. Dan gaan we na het ontbijt toch maar op weg. Er zijn maar een paar wegen en het is niet groot. We rijden de 'boterbloem' route en gaan naar Vestmanna. Het zou een hele mooie route moeten zijn met mooie uitzichten.......wij zien alleen regen en dichte mist. Oh ja, en heeeel veeeel watervallen. Dan dezelfde weg weer terug en naar Saksun. Dit plaatsje hebben we als tip gekregen om zéker te bezoeken. Helaas nog steeds veel harde regen, harde wind en mist. We lunchen in de bus en rijden via Eidi naar Gjovg. Hier gaan op de camping. We moeten bij een herberg/hotel inchecken en krijgen een sleutel mee om de ketting voor onze plek open te maken en voor de douches en toiletten. Hiervoor moeten we borg betalen en de volgende morgen kunnen we tussen 10 en 12 uitchecken en de borg terug krijgen.

De camping op zich is best oké, zeker voor Faeröer begrippen. Je moet weten dat campings hier niet zijn zoals je gewend bent. Hier is het vaak een gravelveld met caravans die in rijen naast elkaar geparkeerd staan. Ongeveer 2 meter ertussen als je geluk hebt. Niet echt gezellig dus.

Deze lag op een rots met uitzicht op zee (hoe kan het ook anders[e-1f605]). Het regent nog steeds en het lijkt erop dat dit het weer is voor alle 3 de dagen. We besluiten toch nog even een wandelingetje te doen, wat dit is wel een trekpleister waar veel mensen voor komen. Dus de jassen en regenbroeken weer aan en daar gaan we. Een grashelling op over een modderig paadje. Dan een steile trap langs de rand van een klif. Het waait ook gigantisch hard, dus het is echt oppassen geblazen. Dan weer via een bocht langs de klif verder omhoog. Hier zitten ook puffins net over de rand. Jammer dat het zo hard regent en waait. Als we het eindpunt hebben bereikt gaan we dezelfde weg weer terug. Zeiknat komen we bij de Smallander aan. Dit is écht ellende en armoede. Natte jassen binnen en natte regenbroeken. Mijn kont is ook zeiknat, dus de scheuren plakken met ducttape werkt ook niet echt[e-1f602]. Het dak laten we dicht vanwege de muren storm, dus het is echt behelpen om alles een beetje uit te hangen en zelf ook nog een plekje te hebben. Dan de planar (kachel) maar aan om op te warmen. Wonder boven wonder zijn de jassen en broeken savonds toch droog.

Dan gaan we naar bed en liggen echt te schudden in de bus. Het stormt heel hard en zitten aan het einde van een kloof (Gjogv betekent ook kloof) dus het wordt er extra hard uit gestuwd. We slapen niet echt lekker. We hebben buren met een California t6 die wel het dak open hadden, maar midden in de nacht hebben ze het toch ook maar dicht gedaan. Ondertussen blijft het regenen.....

Volgende ochtend eerst de sleutel terugbrengen en de borg halen, dit krijgen we contant. Dan maar weer gaan rijden. Als we op het andere eiland in het zuiden zijn is het droog en kunnen we er even uit. Hier heb je wel mooi uitzicht op zee, Torsvavn en een eiland Nolsoy. Hier vlakbij zit een camping en daar gaan we heen. Ook deze camping is wél oké, ligt redelijk uit de wind en het is hier droog. Er zit een 'huis' bij waar de douches en toiletten zijn, je kan hier koken, afwassen en in de woonkamer kan je chillen of kleding laten drogen indien gewenst. Betalen gaat hier op grond van vertrouwen en kan alleen contant (gelukkig hadden we de borg contant gekregen) in een envelop in een brievenbus. We hebben de eigenaar nog wel even gesproken.

Afgelopen nacht was rustig en vandaag hebben we de Faeröer eilanden écht kunnen bewonderen. Heerlijk helder en zonnig weer.

Het is best een bizar landschap. Eigenlijk alleen maar hoge bergen van rots begroeid met gras dus het is heel groen. Er zijn een paar wegen en een paar dorpjes. Hier zou ik dus écht niét willen wonen en dat zeg ik niet snel. Je hebt hier gewoon niet veel, maar wel schitterend om te zien. We rijden nog een keer het hele eiland over en gaan nogmaals naar Saksun. Het is inderdaad een mooi dorpje met huisjes met grasdaken en mooie watervallen. Deze dag hebben we echt genoten van de Faeröer eilanden en gaan er toch met een goed gevoel weer weg. 3 dagen is in onze beleving ook genoeg. Tenzij je alle eilanden met de boot wil bezoeken, dan heb je wel wat langer nodig.

Nu zijn we ons aan het klaarmaken om zo de boot weer op te gaan. Om 23.30 vaart ie uit, om 10 uur moeten we inchecken. Morgen een relaxte dag de boot. Kan ik het fotoboek weer wat aanvullen (tijdens de hele reis heb ik geprobeerd om het bij te houden en het boek alvast te maken, het is redelijk goed gelukt). Én hopelijk zien we nog wat Jan-van-genten vliegen en kan ik ze nog fotograferen. Die hebben we helaas bijna niet gezien.