Weer aan vaste land - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Angela en Martin - WaarBenJij.nu Weer aan vaste land - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Angela en Martin - WaarBenJij.nu

Weer aan vaste land

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela en Martin

25 Juni 2022 | Denemarken, Hirtshals

Di 21-6-22 weer aangekomen in Hirtshals.

Het was een hele relaxte bootreis, de zee was spiegelglad. Toen we in Torsvavn stonden te wachten tot de Ms Norrona aankwam en we erop mochten, was het ook ook een beleving om te zien hoe dat allemaal gaat. Ongelooflijk als je ziet hoeveel vracht containers eraf komen!!! We zijn er wel achter dat Smyrilline echt een mega bedrijf is. Het lijkt erop dat het voornamelijk gaat om vrachtvervoer met 'smyrilline cargo' en dat ze de cruise voor de mensen erbij doen[e-1f605]. Aanvoer van goederen op (met name) de Faeröer eilanden is heel belangrijk. Ook in IJsland zie je over vrachtwagens van smyrilline cargo rijden. De terugreis was is de zomer dienstregeling. Het is zo dat in de 'winter' periode de boot op zaterdag van Denemarken via Faeröer (om goederen aan te leveren) naar IJsland gaat (aankomst dinsdag). Op donderdag vaart ie dan weer terug (aankomst Denemarken zaterdag). Je vaart dan ook minder hard ongeveer 14 knopen.

In het zomerseizoen vaart ie extra op en neer naar Faeröer eilanden. Dus: DK, Fo, DK, Fo, Is, Fo, DK. Allemaal in 1 week met 1 boot! Op de terugweg (zomer dienstregeling) was de snelheid tussen 18 en 20 knopen.

Maar goed, al die containers kwamen eraf én ook nog veel auto's, busjes en campers. Oh ja, motorrijders waren er ook. Daarna iedereen die terug naar DK gaat weer inladen en weer een hele berg containers. Er stond 1 uur voor gepland, maar duurde 1,5 uur. Het liep écht als een geoliede machine.

Omdat we dus om 0.00 op de boot kwamen zijn we gelijk gaan slapen. De volgende ochtend hadden we ontbijt geboekt. Doordat de boot minder vol was, was ons ontbijt geüpgraded. Er waren te weinig mensen om 2 ontbijtbuffetten te doen en mochten wij naar het 'luxe' ontbijtbuffet.

Verder verliep de reis echt lekker relaxed. Toen we in de buurt van de Shetland eilanden kwamen heb ik mijn kans genomen om nog wat Jan-van-genten te fotograferen. Daar zitten grote kolonies, dus vlogen er aardig wat op zee.

Toen we in DK aankwamen scheen de zon.

Nu kunnen we nog genieten van een rustige terugreis via Denemarken en Duitsland, waarbij autostranden zéker niet gaan ontbreken!