Op de boot en aankomst IJsland - Reisverslag uit Kópasker, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu Op de boot en aankomst IJsland - Reisverslag uit Kópasker, IJsland van Angela en Martin - WaarBenJij.nu

Op de boot en aankomst IJsland

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela en Martin

25 Mei 2022 | IJsland, Kópasker

Dit verslag is iets later dan gepland omdat ik een beetje grieperig ben[e-1f60f].

Vrijdagochtend zijn we thuis vertrokken. Bij vertrek nog even een probleempje met de dagrijverlichting. Het leek dat er een stekkertje loszat, dus zijn we nog even langs garage Wursten in Nieuwerkerk gereden. Bleek dat het lampje van de led-verlichting gewoon kapot was. Dus beide lampjes vervangen met ons reservesetje (dit zijn gewone bolletjes).

Toen konden we vertrekken.

De rit verliep goed, behalve dat het vreselijk druk was bij Hamburg en er wéér een dagrij lampje kapot ging. Bij de grens naar Denemarken hadden we paspoortcontrole [e-1f914], die hadden we niet verwacht. Overnacht op een camperplaats in Jelling bij een vikking museum.

Zaterdagochtend het laatste stukje.

We moesten 2 uur voor vertrek bij de boot zijn, dus om 13.00. In andere reisverslagen kon ik dus nooit iets vinden hoe dat gaat met inchecken. Eigenlijk is het ook best simpel. Je komt aan en gaat in één van de rijen staan voor Iceland. Dan krijg je op basis van je kenteken een boardingpas met code waarmee je je kamer kan openen en waarmee je in de geboekte restaurants je maaltijd kan nuttigen. Als je door het hek bent, word je naar de juiste rij gestuurd, dit gaat op hoogte. Wat zien we hier al leuke busjes en andere expeditie voertuigen staan! Dan ga je rij voor rij de boot op. Hoe de logistiek werkt is onbegrijpelijk. Je hebt verschillende hoogtes, wordt op verschillende manieren neergezet (vooruit, achteruit) er is een autodek dat opgetild wordt en dan gaan we dus ook nog auto's, busjes af op de Faeröer eilanden. Al met al....we worden strak neergezet en gaan onze hut opzoeken. Die is op de 6de verdieping.

Als we de spullen daar achtergelaten hebben kunnen we het dek op en wachten tot we wegvaren. Heerlijk in de zon, blauwe lucht, rustige zee.

De boottocht is wel lang, maar een bijzondere beleving. Je kan hier heel goed onthaasten [e-1f60a]. Zaterdag gaat best snel. Vertrek om 16.00. dan de boot bekijken, eten en slapen. Zondag is wat anders. Dat is best een lange dag, maar toch ook zo voorbij. Lekker een boekje lezen, wat voor je uit staren over zee en alvast een paar mooie foto's van Jan-van-genten gemaakt. Ontbijtbuffet en dinnerbuffet breken zo ook de dag.

Op maandagochtend komen we aan in Torsvavn op de Faeröer eilanden. Hier mogen we even de boot af. Een wandelingetje langs de kust en een waterval (de 1ste) bekijken. Nog even het haventje en centrum door, dan weer terug op de boot. Heel gaaf om zo langs en tussen de eilanden door te varen. We komen ook langs het eiland waar James Bond 'no time tot die' is opgenomen. Dat is best indrukwekkend, ook half in de mist.

Dan de laatste nacht. Dinsdag komen we aan. Ik wordt wakker met keelpijn en verkouden, geef hier de warme en droge kamer de schuld van....

Ik ga vast naar het dek, want natuurlijk wil ik de eerste glimpen van IJsland zien! Wat een tegenvaller. Het is héél mistig. Op mijn gps zie ik dat we al in het fjord varen, maar ik zie nog niets. Dan opeens zie ik wat blauwe lucht en jaa.... Daar het eerste zicht op de besneeuwde bergen van IJsland! Heel mysterieus.

De Smallander weer in en wachten tot we de boot af mogen. We gaan als één van de laatste, omdat we helemaal in de hoek achterop staan.

Buiten in de rij voor de douane. Wij mogen gelukkig doorrijden. Heel af en toe wordt er een auto/busje aan de kant gezet. We hebben qua eten wel iets meer dan 3 kg pp meegenomen. Alcohol wat je mee mag nemen wordt aangegeven als: 1l sterkte drank, 1l wijn en 6l bier. Wij drinken geen bier, dus 3 flesjes wisky en 2 flessen wijn. Volgens het overzicht op de boot is het anders, daar gaat het om eenheden.

Nou, daar zijn we dan. Dikke mist. Eerst op de parkeerplaats nog even de kist op de fietsendrager gemonteerd (kon niet zo mee op de boot, dan zijn we langer dan 5 meter) en het lampje vervangen.

Nu allemaal achter elkaar aan van Seydisfjördur naar Egilsstadir om boodschappen te doen. Door dikke mist over de berg, je ziet niks. En dan tòch een eerste waterval in IJsland! De gulufoss, hier stoppen we even.

De supermarkten gaan hier pas om 11 uur open, dus we moeten even wachten en ondertussen breekt het open en zitten in de volle zon. Dan is het gelijk warm. De Bonus is hier de goedkoopste supermarkt, dus die nemen we. Eigenlijk kan je hier gewoon alles kopen, maar is het een stukje duurder.

Na de inkopen gaan we op weg naar de eerste wandeling. En we zijn niet de enige, veel mensen van de boot komen we tegen. Hier lopen we naar de Hengifoss. Prachtig. Wel erg lastig in te schatten hoe je je moet kleden. Loop je steil omhoog in de luwte, dan heb je het gelijk warm. Sta je dan even stil op de wind, is het ijzig koud (zeker als je je toch al niet lekker voelt). Na dit wandelingetje gaan we richting het noorden, wij doen de ronde tegen de klok in.

Een camping van de camping kaart was al uitgezocht. We nemen de kortste route en gaan onverhard, volgens Martin moeten we daar toch aan wennen [e-1f605]. Hierdoor is het ongeveer 45 km korter. En wat voor weggetjes krijgen we...... Heel steil 14% omhoog en omlaag, smal en erg glibberig. Ook wel stoffig en stenig. We rijden weer door dikke mist en dan opeens weer helder. Het is écht een magisch landschap! Onbeschrijfelijk. Ze zeggen ook altijd: elke 10 minuten is het anders. Dat is ook echt zo. Het weer én het landschap. Geweldig!

We komen aan bij de camping in Bakkafjordur. Eigenlijk gewoon een grasveld met een paar schuttingen. Helemaal leeg. Een mannetje is bij het wc hok bezig (dit staat dus vol troep en gereedschap omdat er een nieuw hokje wordt gemaakt). Als ik ga kijken is het water nog afgesloten. Later zie ik dat het water aangesloten wordt en het wc hokje nog een kleine opruim/schoonmaakbeurt krijgt.

We gaan gelijk eten, het is al over zessen (de klok ging nóg een uurtje terug. 2 uur terug TOV thuis). Ná de thee ga ik m'n bed in. Ik heb het ijskoud, ben stront verkouden en heb hoofdpijn. Dat begint lekker.....

Vanmorgen voelde ik me nog zeker niet lekker en had ook koorts. Maar met paracetamol en de frisse IJslandse buitenlucht kom je een eind op weg. Vandaag 2 kleine wandelingen. We beginnen weer in dikke mist en het is 4 graden. Bij de eerste wandeling bij Raudanis wordt het alweer helder en zonnig. Wel blijf je mistbanken zien. Een prachtig gezicht. De wandeling duurt langer dan gedacht. We zien zoveel vogelsoorten! Én komen bij een puffin (papagaaiduiker) kolonie. Wat gaaf is dit! Mooie foto's kunnen maken. Ook mooie uitzichten met rotsen in het water. Blauwe lucht en mistbanken maken het ook mysterieus.

Daarna rijden we naar het noorden van dit fjord. Natuurlijk weer over onverharde wegen, maar wel beter begaanbaar dan gister. Hier gaan we naar een vogelrots met Jan-van-genten kolonie. Helaas liggen deze rotsen helemaal in de mist en is het slecht te zien. Wel heel gaaf al die Jan-van-genten en zeekoeten.

Nu zitten we op de camping in Kopasker. Deze is officieel nog gesloten, maar je mag er wel staan. Er is een auto wasplaats bij......dus de Smallander staat weer te schinen[e-1f605].

Gelukkig voel ik me weer iets beter, dus morgen hopelijk weer helemaal fit.

• 26 Mei 2022 - 11:03

Anna:

Mooi goed duidelijk verslag en fijn dat je je alweer beter voelt heel leuk om te lezen wat jullie meemaken en waar jullie heen gaan

• 27 Mei 2022 - 09:20

Martin:

Beterschap en veel plezier. En doe voorzichtig...

• 27 Mei 2022 - 09:36

Patricia :

Klinkt supergaaf! En wat een mooie foto's. Hopelijk voel je snel nog beter. Heel veel plezier nog.... gr uit sneek van ons.